Het gebruik van echo-onderzoek bij patiënten met knie-artrose lijkt zinvol om het beloop en met name de prognose van deze veel voorkomende gewrichtsaandoening in beeld te kunnen brengen. Echografie lijkt echter niet geschikt om specifiek onderzoek te doen naar pijn bij knie-artrose. Dat zijn de belangrijkste conclusies van het onderzoek van reumatoloog Karen Bevers van de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Zij promoveerde op 27 januari aan het UMC Utrecht.

Artrose is één van de meest voorkomende reumatische aandoeningen in Nederland. Ongeveer acht procent van de Nederlanders heeft ermee te maken en onder ouderen neemt dit aantal sterk toe. Bij artrose gaat het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit en op den duur kan het zelfs verdwijnen. De gevolgen zijn vaak pijn, stijfheid en functiebeperkingen van het gewricht. Het kan uiteindelijk noodzakelijk zijn om een gewrichtsvervangende operatie uit te voeren, waarbij men bijvoorbeeld een knie- of heupprothese krijgt.

Therapie

Er bestaat momenteel geen therapie die de ontwikkeling van de gewrichtsslijtage daadwerkelijk kan stoppen of herstellen. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat er nog relatief weinig bekend is over het ziekteproces. De zogenoemde weke delen van een gewricht (zoals het gewrichtskapsel, slijmbeurs e.d.) spelen een belangrijke rol in het verloop van de ziekte. Echografie kan deze weke delen via speciale echoapparatuur in beeld brengen. Wel blijkt er uit recent onderzoek dat de artrose geremt kan worden. klik HIER meer informatie.

Voor deze therapie kunt u terecht bij ons in de praktijk in Volendam of Heerhugowaard

Onderzoek

Bevers heeft in haar onderzoek een onderzoeksmethode voor echografie ontwikkeld, waarbij specifiek onderzoek kan worden gedaan naar het kniegewricht bij artrose. Uit het onderzoek bleek dat dit echoprotocol goed bruikbaar is in de praktijk. Daarnaast is in het onderzoek ook gekeken of dit echo-onderzoek nuttig kan zijn om pijnklachten van de patiënt te verklaren, maar dit bleek niet het geval. Echografie bleek wel van waarde te zijn in het onderzoek naar het beloop en de prognose van artrose. Daarbij werd bevestigd dat ontsteking een belangrijke rol in het ziekteproces lijkt te spelen. Bevers: “Als deze resultaten kunnen worden bevestigd door meer onderzoek, dan biedt echografie een mogelijkheid om de groep artrosepatiënten die het snelst achteruit gaat op eenvoudige manier te identificeren. De vervolgstap zou dan zijn om bij deze patiënten bijvoorbeeld nieuwe medicatie of therapieën te onderzoeken. Dit kan ons helpen om het ziekteproces van artrose verder te ontrafelen.”

Bron:Sint Maartenskliniek